Aktualności


Trasa WZ to główna arteria komunikacyjna Łodzi na kierunku wschód-zachód łącząca dwa największe osiedla Widzew Wschód (na wschodzie) i Retkinię (na zachodzie).
Trasę oddano do użytku 31 października. Jej najciekawszym elementem jest dworzec tramwajowy.

Przystanek na skrzyżowaniu ulic Mickiewicza i Piotrkowskiej integruje tramwaje jadące z północy na południe i ze wschodu na zachód. Projekt konstrukcji, którą wytworzyła firma Gotowski to zwycięska praca w konkursie architektonicznym jaki zorganizowało w 2012 roku miasto. Została ona nagrodzona za twórcze nawiązanie do kontekstu urbanistycznego oraz wdzięk, lekkość i funkcjonalność. Zastosowanie smukłych stalowych słupów pozostawia maksimum wolnej przestrzeni dla ruchu pieszego, a w pełni przeszklone zadaszenie zapewnia przeźroczystość i bardzo dobre doświetlenie. Stylistyka form z zastosowaniem płynnych krzywizn nawiązuje do secesji, łódzkich witraży oraz do logo Łodzi. Pod dworcem zbudowano natomiast dwujezdniową ulicę.

Zadaszenie dworca ma 100 metrów długości, 33 m szerokości i 13 metrów wysokości. Dach, który tworzy specjalna membrana przypomina barwną mozaikę, w której dominuje kolor błękitny. Warto dodać, że podczas tworzenia projektu budowlanego spadek połaci dachowych został powiększony na tyle, że śnieg będzie pod własnym ciężarem zsuwał się z nich do koryt dachowych. Te będą ogrzewane elektrycznie, tak by śnieg się w nich roztapiał i spływał poprzez również ogrzewane rury spustowe do kanalizacji.

Celem przebudowy trasy WZ była poprawa warunków dostępności do centrum miasta transportem publicznym. Inwestycja kosztowała ponad 700 mln zł. Ze zmianami w komunikacji miejskiej po otwarciu węzła można zapoznać się na stronie zdit.uml.lodz.pl

Inwestor: Miasto Łódź
Wykonawca: Mosty Łódź
Podwykonawca kwalifikowany: Firma Gotowski BKiP