Print

— Budowa linii tramwajowej do Fordonu to największa inwestycja tramwajowa w Polsce. W żadnym innym mieście nie zbudowano w ramach jednego projektu sieci liczącej blisko 10 kilometrów podwójnego torowiska z dwiema pętlami awaryjnymi oraz dwiema pętlami, które będą w liniowej eksploatacji. Było to dla konsorcjum, któremu liderowała firma Gotowski duże wyzwanie. Już dziś możemy powiedzieć, że mu podołaliśmy. Prace budowlane są zakończone. Obecnie trwają odbiory. Próbne przejazdy rozpoczęły się 14 listopada i wypadły pomyślnie — wyjaśnia dyrektor kontrakt, Andrzej Pastwa.


W pierwszej kolejności na trasę wyjechał skład złożony z wagonów 805Na. Dwa wagony z firmy "Konstal", które do końca lat 90. Stanowiły najpopularniejszy środek transportu szynowego w polskich miastach. W Bydgoszczy także po rozpoczęciu obsługi torowiska do Fordonu ten typ tramwajów również będzie wykorzystywany do obsługi nowej linii. Następnie wieczorem rozpoczęły się testy nowego składu Swing. To 5-członowe pojazdy zabierające 200 pasażerów. Do obsługi torowiska do Fordonu inwestor zamówił w sumie 12 takich zestawów. Oba pojazdy zachowywały się prawidłowo. Widać oczywiście różnicę w pokonywaniu łuków, która uwarunkowana jest konstrukcją obu modeli. 5-członowy “przegubowiec" nawet ostre zakręty na pętli może pokonywać bardzo płynnie i z większą prędkością. Generalnie różnic wynikających z wyższej generacji pojazdu jest sporo. Testy będą jeszcze kontynuowane.

Największą satysfakcję sprawia fakt, że trasę od ul. Wyścigowej do końcowej pętli przy ul.  Geodetów udało się pokonać obu zestawom bez żadnych problemów. Można powiedzieć, że w dużym napięciu dosłownie czekaliśmy na ten moment. Ostatecznie trzy nowe podstacje, tory oraz trakcja zdały egzamin bardzo dobrze. Wcześniej pomyślne próby obciążeniowe przeszła 550-metrowa estakada, czyli najważniejszy obiekt inżynierski nad stacją kolejową Bydgoszcz Wschód. W trakcie testów jedynie przy wjeździe na pętlę przy ul. Piłsudskiego stwierdziliśmy konieczność zwiększenia odległości pomiędzy torami na łukach. Firma odpowiedzialna za ułożenie torowiska z marszu przystąpiła do wykonania niezbędnych poprawek.

Inwestor: Tramwaj Fordon Sp z o.o.(spółka Miasta Bydgoszcz)
Wykonawca — Konsorcjum:
Firma Gotowski BKiP (lider)
PRM Mosty-Łódź (partner)
Feroco (partner)
PIRK TOR-KRAK (partner)
PBDiM Kobylarnia (partner)
Metrostav (partner z Republiki Czech)